Pakej Bantuan PKP (COVID-19) Bernilai RM40 Bil. Disini Butirannya.

Tujuan pakej ini adalah untuk meningkatkan kemampuan kesihatan masyarakat, memastikan kesejahteraan masyarakat, dan menyokong kelangsungan perniagaan.

Putrajaya akan membelanjakan RM1 bilion untuk meningkatkan keupayaan kesihatan awam, dengan RM450 juta dibelanjakan untuk menambah katil pesakit dan kapasiti ICU untuk pesakit Covid-19 di hospital awam, hospital universiti, dan hospital medan.

Sebanyak RM550 juta akan dibelanjakan untuk keperluan Covid-19 membabitkan beberapa agensi, termasuk antara lain menjalankan pusat kuarantin, tenaga kerja tambahan, dan ubat-ubatan.

Katanya, kerajaan juga bersetuju memberikan moratorium automatik selama tiga bulan kepada B40 yang kehilangan pekerjaan dan PKS yang tidak dibenar beroperasi sepanjang tempoh PKP.

“Oleh itu, mereka diberi pilihan untuk mendapatkan kelulusan moratorium secara automatik selama 3 bulan atau boleh memilih untuk mendapatkan pengurangan bayaran balik secara ansuran sebanyak 50 peratus selama tempoh 6 bulan,” katanya.

Muhyiddin berkata inisiatif ini akan dilaksanakan segera pada bulan Jun yang dijangka memanfaatkan lebih lima juta peminjam dengan nilai sehingga RM30 bilion.

Sementara itu, Muhyiddin turut memaklumkan hampir sejuta Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) dan perusahaan mikro akan mendapat manfaat melalui Geran Khas Prihatin (GKP) sebanyak RM1,500 yang akan dibayar sebanyak dua kali mulai Jun.

Katanya, kerajaan menambah kadar GKP daripada RM500 sebelum ini kepada RM1,500 bagi memastikan kelangsungan perniagaan khususnya buat PKS dalam menguruskan aliran tunai mereka.

Pada masa sama, perdana menteri berkata, pembiayaan mikro kredit sebanyak RM1.5 bilion juga disediakan sepanjang tahun kepada peniaga kecil, penjaja jalanan termasuk perusahaan mikro.

Katanya, masih diteruskan juga adalah pakej bantuan khas secara one-off sebanyak 500 ringgit kepada 17 ribu pemandu pelancong, 40 ribu pemandu teksi, 11 ribu pemandu bas sekolah, 4 ribu bas persiaran dan 62 ribu pemandu kereta sewa dan e-hailing berjumlah RM68 juta akan disalurkan kepada penerima yang berdaftar pada bulan Julai.

Kerajaan juga akan melancarkan Skim Rehabilitasi Sewa Beli Bas dan Teksi pada minggu ini dengan nilai peruntukan 1 bilion ringgit. Melalui skim ini, pengusaha bas dan teksi yang layak boleh mendapatkan moratorium pinjaman sehingga 12 bulan dan melanjutkan tempoh pinjaman sehingga 36 bulan.

Diskaun bil elektrik

Turut dilanjutkan sehingga akhir tahun adalah pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan untuk kenderaan bermotor, dalam bentuk yang sama sekali tidak lengkap (CKD) dan lengkap (CBU).

Tambah beliau kerajaan akan melanjutkan diskaun bil elektrik yang diberikan kepada sektor yang terjejas. Ia akan memberikan hotel, agensi pelancongan, pusat membeli-belah, taman tema, dan pejabat syarikat penerbangan diskaun 10% selama tiga bulan hingga September ini.

Apa yang lebih menarik lagi, menerusi pakej ini Lembaga Hasil Dalam Negeri akan mempertimbangkan rayuan terhadap penalti dan menangguhkan pembayaran penalti hingga tahun depan.

Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) juga akan membenarkan lanjutan bagi syarikat awam yang tersenarai di Bursa Malaysia untuk menghantar penyata kewangan mereka dan mengadakan mesyuarat tahunan mereka kemudian.

Moratorium ke atas denda bagi mereka yang terlambat menyerahkan dokumen berkanun kepada SSM juga diberikan, manakala pembayaran lewat untuk pembaharuan lesen perniagaan akan dikecualikan hingga 31 Disember bagi PKS mikro.

Penambahbaikan akan dilakukan terhadap undang-undang sedia ada yang membenarkan langkah-langkah pelepasan, dengan perlindungan dari kegagalan untuk memenuhi kewajiban kontrak dilanjutkan sehingga 31 Disember.