Ramalan Pilihan Raya Kecil di Johor

Pilihanraya Kecil Kawasan Parlimen Pulai dan DUN Simpang Jeram diadakan berikutan kematian YB Sallehuddin Ayub, penyandang kedua-dua kerusi tersebut. Tarikh mengundi telah ditetapkan pada Hari Sabtu 9 September 2023.

Butiran tentang kawasan tersebut adalah seperti berikut:

KeteranganP. 161 PulaiN. 13 Simpang Jeram
Pengundi berdaftar166,65340,379
Melayu44.5%51.87%
Cina40.4744.57
India12.32.53

Walaupun kawasan diatas kini dipegang oleh Pakatan Harapan, pertarungan sengit adalah dijangka kerana Pakatan Harapan (AMANAH) mempertahankan kedua kawasan ini dengan mengemukakan calon baru disamping suasana pertandingan yang berbeza. Dulu kawasan-kawasan ini ditandingi oleh PH, BN dan PN. Oleh kerana adanya kerjasama diantara PH dan BN, jadi pertarungan kali ini hanya melibatkan dua pihak, iaitu PH dan PN. Seperti keadaan di PRN enam buah negeri baru-baru ini, adalah dijangka pengundi UMNO akan memindahkan undi mereka kepada Perikatan Nasional secara beramai-ramai.

Di Pulai peratusan undi Melayu adalah minoriti berbanding bukan Melayu, jadi ini tidak mungkin membolehkan PN menawanya. Berdasar pola undi di Johor, suasana politik semasa dan temuramah dengan beberapa pengundi disini, adalah dijangka Pakatan Harapan akan berjaya mempertahankan Kawasan Parlimen Pulai dengan majoriti yang agak selesa.

Bagai kawasan Simpang Jeram pula, undi Melayu adalah majoriti, jadi lebih kemungkinan PN menang di sini. Adalah dijangka PN akan menang, tetapi dengan majoriti kira-kira 1500 undi sahaja.

Sekian, wallahu a’lam.

.

DAH IKHWAN

1 Comment

  1. MUZAFFAR SALIM

    For PN to win Spg Jeram , support from Malay community must be rock solid. Transfer of vote from BN to PH must be very minimal.

    This is very interesting aspect to see especially in Johor where the Malays are very synonym to UMNO and more moderate in their mindset.

Comments are closed