Mungkinkah Kekuatan Politik Yang Menurun Mendorong Kerjasama Pas – Umno

Dua tiga hari yang lepas kita dikejutkan dengan kenyataan terbaru Tuan Guru Nik Aziz yang menyeru membuka balik pintu kerjasama dengan UMNO. Yang amat menghairankan  kali ini seruan itu nampaknya begitu bersungguh sungguh,  begitu jauh dari pendirian beliau sebelumnya. Datuk Seri Najib nampaknya  terperanjat,  jika dilihat dari sambutan beliau yang berhati  hati. Penjelasan daripada Tuan Guru Hadi Awang berikutnya,  pula sebagai diduga dan sudah cukup  menampakkan  perubahan sikap PAS yang kini mulai  memihak kepada muzakarah dan kerjasama dengan UMNO. Jika dua orang pemimpin Pas ini berpendirian serupa, maka tidak sukar menjangka sikap positif ini akan diterima Parti Pas seluruhnya.

Perubahan sikap Nik Aziz ini, sekali imbas nampak pelek dan tidak konsistan, tetapi saya yakin dibuat dengan sebab yang manasabah, iatu sebagai reaksi  beliau kepada keadaan politik semasa. Kita sungguh maklum yang populariti Pas dan PKR kini sudah banyak menurun sejak pilihanraya kecil Manek Urai lagi. Dari saat  itu, disusuli pula dengan keputusan di Permatang Pasir dan akhir sekali di Bagan Pinang, undi Melayu untuk BN nampaknya telah meningkat sekurang kurangnya 9%. Begitu juga sambutan pengundi kaum India kepada calun BN juga mulai meningkat dengan ketara.  Tinjauan sikap pengundi yang terkini oleh Merdeka Centre juga selari dengan hasil kajian  ini.

Jika dahulunya Pas masih ragu ragu hendak menjalin kerjasama dengan UMNO, ini juga kerana realiti semasa disaat itu. Pada tahun 2008 Pakatan Rakyat baharu sahaja mencipta rekod pilihanraya yang mengejutkan, jadi  tidak hairanlah mereka menolak perlawaan UMNO. Tetapi, jika dilihat dari strategi politik, adalah lebih elok parti Pas menghulurkan kerjasama di saat itu, iaitu dari kedudukan yang lebih kuat untuk mudah mendapat konsesi politik yang baik.

Kini ketika berhadapan dengan realiti baru politik Melayu yang semakin lemah sehingga menjejaskan program program untuk Bumiputera, Pas tidak mampu terus mengabaikan  soal hak istimewa Melayu. Jika tidak parti itu akan di hukum oleh pengundi Melayu dalam pilihanraya akan datang. Pas tidak boleh terus berpura pura yang politik Melayu hanyalah perjuangan asabiah yang tidak relevan, kerana pada realitinya kekuatan parti itu terletak dalam  kawasan Melayu.

Di Perak, mujur juga keputusan Mahkamah Persekutuan pada pagi ini  berpihak kepada  Dato’ Zambry(BN),  jika tidak Pakatan Rakyat pasti akan kalah dalam pilihanraya tergempar, jika diadakan di negeri itu.

UMNO sebaliknya menunjukkan sikap hati hati. Kali ini,  jika dilihat  dari sudut sambutan pengundi Melayu dan India yang menggalakkan, UMNO tidak terdesak bekerjasama dengan Pas. Inilah realiti politik. Yang kuat tidak memerlukan yang lemah.  Tetapi dari  segi agenda Melayu, hakikatnya politik Melayu masih lemah tanpa kerjasama parti parti Melayu untuk memperjuangkan hak hak kaum Melayu dan dalam menangani isu ekonomi,  isu  sosial, isu  pendidikan  dsb.

Jika wujudnya kata sepakat dikalangan parti parti Melayu, maka mudahlah kerajaan mengubalkan program progam memertabatkan bahasa Melayu dalam sektor pendidikan sambil  memberi fokus yang sepatutnya kepada Bahasa Inggeri untuk anak anak Melayu supaya tidak terus ketinggalan dibelakang  anak anak kaum lain dan pelajar di  negara negara jiran dimasa hadapan.

Dengan wujudnya kata sepakat, mudahlah  kita mencari dan mempromosi kaedah baru untuk memajukan ekonomi Bumipuera.

Dan mudahlah pula semua  masyarakat memfokus, menerima dan komited dengan Wawasan 1 Malaysia dan Wawasan 2020.

Akhir sekali,  dengan wujudnya kata sepakat maka mudahlah mempromosi pendekatan membentuk ummah yang lebih toleran, tidak jumud,  lebih terbuka dan  berilmu, bagi merintis  satu peradaban Islam yang maju di Nusantara.

DAH IKHWAAN

Sila baca artikel yang berkaitan:

1. ‘Kerajaan Perpaduan: Adakah PAS tergelincir dari landasan     Perjuangan’bertarikh 24 Jun, 2009

2. ‘Keputusan Pemilihan Kepimpinan PAS’  bertarikh 8 Jun, 2009

3. ‘Pertembungan Dua Prinsip dalam PAS’ bertarikh 3 November, 2008

4. ‘Muzakarah UMNO dan PAS’ bertarikh 5 Ogos, 2008

5. Nik Aziz dan Muktamar Agung Khas Pas